وهابیت؛ سلاح ولیعهد سعودی ضد منطقه


رادیوی نروژی " اوستن " استفاده از فتواهای شیوخ وهابی به عنوان ابزاری برای تحمیل دوستی و وفاداری کورکورانه به آل سعود و همچنین بهره برداری از آن برای حمایت از رژیمی دانست که از تاثیرات و پیامدهای انقلاب در کشورهای عربی رنج می برد.

ولیعهد عربستان سعودی برای تقویت جایگاه خود به منظور مقابله با شاهزادگان سعودی مخالفش و به منظور تهدید امنیت منطقه و جهان در تازه ترین اقدام به دلجویی از شیوخ وهابی و جلب حمایت آنها دست زده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، رادیو  نروژی" اوستن " در تحلیلی به بررسی تلاش ولیعهد عربستان سعودی برای مقابله با دشمنان داخلی خود در خاندان سعودی و استفاده او از اهرم وهابیت برای پیشرد نقشه هایش پرداخت.
 
این رادیوی نروژی درباره خطرات حمایت مسئولان سعودی از رویکرد سلفی وهابی برای آینده عربستان هشدار داد.
 
رادیو اوستن در تحلیل خود درباره "همایش شیوه سلفی" که روز جمعه در شهر "ریاض" عربستان بکار خود پایان داد، گفت: خط مشی مسئولان سعودی مبتنی بر رویکرد سلفی تندروانه ای است که شیوخ نزدیک به رژیم حاکم درپیش گرفته اند؛ شیوخی که فتواهای تکفیری درباره بسیاری از مسائل اجتماعی، مطبوعاتی و مذهبی صادر می کنند.
 
براساس این تحلیل، برگزاری همایش سلفی ها که با حمایت و نظارت "نایف بن عبد العزیز" ولیعهد عربستان برگزار شد، دربردارنده نشانه های خطرناکی از تکیه بر وهابیت به عنوان سلاحی برای سلطه بر نظام است و خطرات امنیتی برای منطقه و جهان به دنبال دارد.
 
رادیو اوستن افزود: کشورهای غربی وعربی واسلامی باید متوجه خطرناک بودن اقدام ولیعهد عربستان سعودی و "فهد بن عبدالعزیز" وزیر کشور عربستان در برگزاری این همایش سلفی در این سطح باشند.
 
به گفته رادیو اوستن، نگاهی اولیه به توصیه های همایش سلفی وهابی نشان دهنده پافشاری رژیم آل سعود بر استفاده از جریان سلفی وهابی به عنوان وسیله ای برای تقویت خود، استفاده از مذهب تندروی سلفی وهابی به عنوان وسیله ای برای سلطه بیشتر بر مردم و اعطای نفوذ بیشتر به شیوخ وهابی و تلاش برای برقراری ارتباط با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است.
 
رادیو اوستن افزود: این درحالیست که این شیوخ وهابی " یک پدیده دینی عقب مانده " به حساب می آیند که با صدور فتوا ، رانندگی را برای زنان حرام اعلام کرده و مقاله نویسانی را که از آنها در مطبوعات سعودی انتقاد می کنند، " مفسدان فی الارض" می خوانند و همچنین پیروان مذاهب دیگر به ویژه شیعیان را تکفیر می کنند.
 
رادیو اوستن، انگیزه های ولیعهد عربستان از نظارت بر این همایش سلفی وهابی را سیاسی و امنیتی دانست و اعلام کرد: ولیعهد عربستان در شرایطی که شیوخ سلفی وهابی با انتصاب وی به عنوان ولیعهد مخالفند، نیازمند این است که توجه و رضایت آنان را برای این مساله جلب کند.
 
رادیو اوستن یکی دیگر از اهداف نایف بن عبد العزیز از نظارت بر همایش سلفی وهابی و حمایت از آن را تلاش برای استفاده از موسسات و مراکز دینی سلفی به منظور سلطه بر محافل داخلی عربستان، استفاده از " سلفی وهابیه " به عنوان یک ایدئولوژی، استفاده از فتواهای شیوخ وهابی به عنوان ابزاری برای تحمیل دوستی و وفاداری کورکورانه به آل سعود و همچنین بهره برداری از آن برای حمایت از رژیمی دانست که از تاثیرات و پیامدهای انقلاب در کشورهای عربی رنج می برد.
 
این رادیو در تحلیل خود درباره خطرناک بودن حمایت بی حد وحصر مسئولان سعودی از وهابیت به ویژه پس از برگزاری این همایش هشدار داد و به بخشی از سخنرانی نایف بن عبد العزیز در این همایش اشاره کرد که گفته بود: " ما دراین جا به شما اعلام می کنیم که این کشور به خواست خدا ، پیرو رویکرد مستحکم سلفی خواهد بود و تاکید می کنیم که حاضر به کنار گذاشتن این مسلک و عقب نشینی از آن نخواهیم بود".
 
دراین تحلیل همچنین درباره حمایت این مسلک تندروی وهابی سلفی از تشکیلات تروریستی مانند القاعده و دیگر گروه های تروریستی منشعب شده از آن هشدار داده شده است.
 
رادیو اوستن در ادامه تحلیل خود این پرسش را مطرح کرد که آیا این رویکرد خطرناک عربستان و این حمایت گسترده آل سعود از جریان وهابی سلفی بعد از کسب حمایت ولیعهد عربستان از حمایت مستقیم آمریکا دراین زمینه صورت گرفته است؟
 
این رادیو همچنین این پرسش را مطرح کرد که آیا علت این حمایت آمریکا تمایل این کشور در بکارگیری رویکرد سلفی وهابی برای خدمت به طرح خاورمیانه خود به منظور مقابله با ایران و حزب الله لبنان و تلاش برای براندازی نظام سوریه بوده است؟
 
رادیو اوستن درپایان تحلیل خود به آمریکا درباره دنبال کردن این رویکرد و حمایت از جریان سلفی وهابی هشدار داد و عواقب دراز مدت آن برای امنیت جهانی را یادآور شد.
منبع بیداری نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد